- Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1.
- Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1. 2.díl
- Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1. 3.díl
- Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1. 4.díl
- Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1. 5.díl
Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1 1.díl.
Jak již jsem na svých stránkách podotkl , elektronika celého kolejiště bude pro mě velký oříšek.
Ale i tento oříšek mi nezbývá než ho pomalu začít rozlouskávat. Mou snahou budoucího provozu je
Modelovat provoz , alespoň trochu odpovídající skutečnosti. Celé kolejiště bude pouze v analogu a všechny stanice budou vybaveny světelnými návěstidly. A Na Dvoukolejce , bude funkční příznaky autoblok.
Modely návěstidel , jsme začal nakupovat od RM ROTTER Model – http://www.rm-rottermodel.wz.cz/
Typ CCCP a některé zejména na autoblok na dvoukolejce mám s produkce ES Pečky-http://www.tillig.cz/.
Docela dlouho jsem váhal jak na zapojení a ovládání kolejiště , nejdříve jsme zamýšlel ovládaní pomoci telefonních relé jako má Radek Wimmer – http://www.kolejiste-zdar.cz
PO přestěhování a zvětšení kolejiště jsem se zabýval myšlenkou pomoci elektroniky od p.Zajíce – http://www.zajic.cz/ jako mají v klubu v Pečkách – http://szmpecky.webnode.cz/.
Konečné rozhodnutí ale padlo na elektroniku vyvíjenou Elektroservisem Novák v Praze.
A dne 24.9.2011 Přišla první fáze zapojování elektroniky . Jako první se zapojoval úsek autobloku na koleji č.100 a to vjezdové pětiznaké návěstidlo, a dva oddíly tříznakého autobloku.
Koleje na dvoukolejné trase mezi prvním a druhým skrytým nádražím byli nazvány trať 100 a 200 a
Byly rozděleny na patřičný počet úseků.
Koleje na dvoukolejné trase mezi prvním a druhým skrytým nádražím byli nazvány trať 100 a 200 a
Byly rozděleny na patřičný počet úseků.
Vyhybky v dolním skrytém nádraží na trati 100 jsou označeny 101-104, na trati 200 201-204, a v horním skrytém nádraží 105-108 a 205-208 .tyto vyhybky jsou osazeny elektromagnetickými přestavníky Tillig, a řízeny jsou za pomoci Paměťového impulzního relé ESN47.Každá vyhybka má své relé.
Tyto relé s pomoci Elektronického modulu ESN53B pro kontrolu volnosti tří kolejových úseků
obstarávají stavění vlakové cesty a její krytí.
Trať 100 je rozdělená na tří úseky autobloku , kde jsou použitá tříznaká návěstí.
Řízení předzvěsti obstarává ESN 57
Úseky autobloku jsou cca 145 cm a dovolují průjezd vlakových souprav o délce cca 12 ks RAJek , popřípadě 6 rychlíkových vozů.
Tato trať je celá ve stoupání a končí 5ti znakým vjezdovým návěstidlem .
Toto návěstidlo je řízeno elektronikou ESN59 pro řízení 5ti znakého návěstidla a předzvěstí.
Samozřejmostí je že ESN59 umí i přivolávací návěst – pomalu kmitající bílá spolu s klidně svítící červenou , dále umí pomalu blikající zelenou . očekávej rychlost 80km ,rychle blikající zelenou očekávej rychlost 100 km , pomalu blikající žlutou očekávej rychlost 40km a rychle blikající žlutou očekávej rychlost 60 km .
Viz fota
S použitým systémem jsme zatím plně spokojen , a uvidím jak budou metry drátu přibývat jak bude celý systém fungovat.
Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1 2.díl.
Dne 25.9.2011
Došlo na další zapojování elektroniky .Tentokrát se na trati 100 zapojoval železniční přejezd .
Výstražné přejezdové zařízení je výrobek firmy Němeček -Světelné výstražníky (2 x Č+B) starší provedení, dvoukolejný přejezd, N TT945
A závory byl použity od firmy Viessmann ve velikosti TT .
Závory i výstražná světla řídí Blikač pro přejezd ESN65
Tento blikač umožňuje zapojení výstražníků s pozitivní signalizací, tj. umí i pomalu blikající bílou led.A dále je relé nastaveno tak aby imitovalo i předzváněcí dobu.To znamená že nejprve začnou blikat červené led a teprve po tom spuštění závor.Navíc tento blikač lze ovládat buď ručně přes vypínač , nebp jako v mém případě automaticky za pomoci propojení s impulzním pamětním relém ESN47.
V tom to případě musí být trať rozdělena na patřičné úseky .
NA fotografiích je vidět jak blikající bílá a zvedlé závory tak i blikající červená světla a spuštěné závory.
Na další fotce je detail ovládání závory od Viessmanna,ovládaní je poměrné velké cca 8cm pod desku .
Chod závor je plynulý a tichý a celkem i rychlost padání závory je v pořádku.
Tolik mé první zapojování elektroniky .
Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1 3.díl.
V dnešním pokračování bude jen pár vět a obrázků o výrobě ovládacích panelů na kolejiště č.1
Zde na fotce připraveny kabely v panceřové trubce.
Na této fotce je vidět plechová deska pod ovládací škřínku
tady jsou vidět všechny desky
a detail
přilepení plechů na skřínky
A zde motáž kabelů
Zde jsou svařeny stojany na pulty
A poslední fota jsou grafický návrh na horní desky ovládacích panelů pro skrytá nádraží
Pro koncovou stanici :
A pro úvraťovou stanici
Elektronika na kol.č.1. díl IV.
V dnešní aktualizaci vám představím hotové ovládací pulty pro skryté nádraží a úvraťovou a koncovou stanici na kolejišti číslo 1.
Byly dodělány krabice ovladačů, dodělán potisk pultů osazeny tlačítka a světelné diody.
taktéž do každého pultu bylo přivedeno cca 100 žil vodičů.Uf kdo to bude zapojovat nevím.
Ovládací panely jsou konstruovány na výsuvných nohách jejich umístění je variabilní jak vedle sebe tak i změnou výšky mohou být umístěny vedle sebe .Do každého je dostatečně dlouhý přívod vodičů ,aby se panely daly v místnosti posunout tak aby bylo možno se dostat na všechny části kolejiště.Pohyblivá část kabelů je v pancéřovém husím krku aby byl kabel dostatečně chráněn.
A na závěr pár fotek , na kterých je viděl že světla na dvoukolejce fungují již na obou kolejích.
Aktualizace – ELEKTRONIKA NA KOLEJIŠTI č.1 5.díl.
V dnešní aktualizaci si trochu řekneme o pokračující elektroinstalaci na kolejišti.
I když to vypadá , že se na kolejišti nic neděje , opak je pravdou, elektroinstalace
je náročná jak na čas tak hlavně na peníze, proto to přibývá tak jak to přibývá.
O víkend 2-3.6. opět úřadoval pan Novák , který se stará o kompletní elektroniku
na kolejišti tomuto víkendu předcházelo pár týdnu příprav .
Na první fotce , je připraven ovládací panel pro obě skrytá nádraží k letování kablíků.
Nakonec je do panelu přiveden 100 žiloví kabel s drátky o průměru 0,5 mm.+ 4 kabely se
dotahovaly jako rezervní , pro mě neskutečné číslo ,že na ovládání dvou skrytých nádraží
je potřeba 100 drátů.
Na druhé fotce již započali práce na připojení kabelu k jednotlivým ovládacím prvkům.
Na dalším fotu je vidět připojení 100 žilového kabelu k nosnému rámu kolejiště,kabel je veden v pancéřovaném husím krku a snese i hrubší zacházení.
Pokračuje jednotlivé zapojování
Detail propojení výhybkových tlačítek
Vojta při opravě přestavníku
Už se nám to začíná plnit jak v ovládacím panelu tak na nosném rámu
Zde doklad toho že se pracovalo do pozdního večera.
Detail připojení jednotlivých zařízení na páteřní rozvod el.energie.Celý rozvod je dílem Vojty, který to vymyslel a zrealizoval.
Zde svítí signalizace na deskách od ESN , tkaže vše v pořádku.
No a ovládacím panelu už je taky pěkně těsno.
Ale vojta tam neúnavně pere další drátek za drátkem
Na této fotce je vidět že činnost železničního přejezdu je vidět i na ovládacím panelu , zde je přejezd v klidovém stavu a na další fotce již při výstražné funkci.
O a zde jsou vidět hlášení o obsazení kolejí ve skrytém nádraží. Zde obsazená kolej č.111.
Na dolní fotce je vidět pohyb vlaku ve skryté části to jest od vjezdu do tunelu až po průjezd po koleji č.111
Na poslední fotce je plně obsazené skryté nádraží .